tisdag 2 juni 2015

Flippat klassrum

Har du testat på flippat klassrum? En idé till flippat klassrum som jag själv tänker köra på i höst är att starta en blogg där jag bjuder in min klass. På bloggen kommer förstås eleverna att få skriva inlägg, men, jag kommer också vid passligt tillfälle sätta in uppgifter på bloggen. När eleverna sedan kommer till skolan är de redan förberedda på det ämne vi kommer att ha om den dagen. 

Här kan du till exempel använda dig av screencastomatic som jag tipsade om igår. Gör en powerpoint och spela in ljud till powerpointen och sätt sedan upp på bloggen. Okej, före du sätter upp det på bloggen finns ju steget att ladda upp till youtube. Men det är inte så knepigt. 

Obs! Funderar du på hur du kan ha koll på att eleverna kollar in uppgiften på förhand? Ställ en fråga i slutet av klippet och ge eleverna uppgiften att svara på en fråga i kommentarerna. Om du har inställningen att det är du som godkänner kommentarerna så kan eleverna inte kopiera varandras svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar